Det här är ett av de mest
klassiska spelen. Det spelas
över hela världen, det har
blivit stilbildande och
givit upphov till en massa
varianter. Det är ett
spännande, roligt, enkelt
spel som är lätt att lära
sig. Spelet bygger
visserligen mycket på vilka
kort man begåvats med, men
går samtidigt att påverka
genom egen skicklighet. Har
man lärt sig spela Whist, då
kan man också i princip en
rad andra spel. Spelsättet,
spelföringen, taktiken och
idén går igen, och det gör
att Whist egentligen är det
spel man borde lära sig
allra först. Kort sagt, ett
"allmänbildande" spel.
Förutom en massa avläggare -
alla i sig intressanta, spännande
och roande - finns det också i
Sverige några varianter på själva
Whisttemat, precis som många spel
inom casino ändras och utvecklas
lokalt. D v s man spelar Whist lite olika.
Det finns Whist med trumf och
utan, det finns whist där
man begär spel på ett
bridgeliknande sätt. Men det
allra vanligaste spelsättet,
det är det som vi ska
beskriva. Antal spelare: 4
Antal kort: 52,
ingen joker
Given: Alla kort
fördelas, ett i taget,
bordet runt. Spelarna ska
sitta mitt emot varandra,
två och två. Spelet är
nämligen ett parspel. Sedan
korten delats ut, tar varje
spelar upp sina tretton
kort, sorterar dem i färger
och sätter dem i fallande
valörordning i handen. Ingen
får lov att se den andres
kort.
Kortens värde:
Också i det här fallet kan
man säga att en mängd spel
följer Whist-ordningen, d v
s tvåorna är lägst, essen är
högst och räknas som 14. Det
innebär att efter tiorna
kommer knektarna (=11),
damerna (= 1 2), kungarna (=
1 3) och till sist essen.
Det här går spelet ut
på: Det finns två olika
spelsätt, antingen "spel"
(eller "rött") eller "pass"
(vilket också kallas
"svart"). l det förstnämnda
fallet gäller det att ta så
många stick som möjligt, i
det andra fallet så få stick
som möjligt. Det finns ingen
trumf.
Spelregler:
Whist är som sagt ett
parspel. Det betyder att du
hela tiden måste vara mycket
uppmärksam på hur spelet
förs, så att du så snabbt
som möjligt kan bilda dig en
ungefärlig uppfattning om
hur korten sitter. Framför
allt är det mycket viktigt
att du tror dig förstå vad
din medspelare har. Ni två
ska ju tillsammans ta så
många spel som möjligt,
eller så få som möjligt.
Spelet börjar med att var
och en avger ett bud. Det
går så till att spelarna,
efter det att de sorterat
och gått igenom sin hand,
bestämmer sig för om de vill
"spela" eller "passa".
Självklart är det så att ju
bättre kort du har, desto
större är chanserna att du
tar många spel. Har du
väldigt dåliga kort, d v s
låga kort, inga följder med
t ex ess och kung i topp, då
är chanserna större att
spela "pass". När du
funderar över om du ska
"spela" eller "passa", ska
du ha din medspelare i
tankarna. Om du själv tror
dig om att kunna ta
åtminstone fyra säkra stick,
då är det rätt troligt att
också din medspelare ska
kunna hjälpa till och ta
åtminstone tre stick. Då ska
du begära ”spel” För att gå
hem, d v s vinna spelet,
måste du och din medspelare
ta 7 stick. Varje stick över
sex ger 1 poäng. När ett par
bjuder spel och inte går
hem, tar motspelarna straff,
d v s de får 2 poäng per
stick över sex. Om du inte
tror dig om att själv kunna
ta fyra stick, då är det
säkrast att "passa". l
"pass" gäller det att du och
din medspelare inte får ta
mer än 6 stick. Klarar ni
det, får ni 1 poäng. Varje
stick mindre än sex ger
också 1 poäng. Det här med
att fyra säkra stick är
detsamma som att du ska
bjuda "spel" och tvärtom,
det är förstås en tumregel.
Självfallet kan du få sådana
kort att du har både fyra
säkra stick och fler och
ändå inte bör bjuda ”spel”.
Det är nämligen så att om du
begär spel, så ska din
motspelare till höger om dig
spela ut första kortet. Du
kanske sitter med sådana
kort att du aldrig får en
chans att ta något stick. Du
kanske aldrig kommer in och
får spela ut dina säkra
kort. Och du vet ju inte vad
din medspelare har, och
framför allt, han vet inte
vad du har, så han kan
kanske inte spela sådana
kort att du får ta dina
säkra stick. Nu återgår vi
till budgivningen. När alla
sorterat upp sina kort och
funderat över "spel" eller
"pass", lägger spelarna ihop
korten. Underst lägger var
och en ett rött eller svart
kort. Det röda kortet visar
att du begär "spel" (rött),
det svarta kortet att du
vill ha "pass" (svart).
Spelaren till vänster om
givaren börjar visa. Om alla
visar svart kort blir det
"pass". Så fort någon
eventuellt visar ett rött
kort, avbryts budgivningen,
för därmed är det redan
klart. Det blir "spel". Det
spelar ingen roll om det är
en eller flera spelare som
visar svart, så fort någon
visar rött, blir det "spel".
l Whist måste du hela tiden
bekänna färg. När du är
renons i en färg, får du
saka. Det är inget krav på
att du ska sticka över. Du
får hela tiden spela det
kort du vill. När
budgivningen är klar, är det
spelaren till höger om den
som visat rött som spelar
ut. Är det pass-spel är det
spelaren till vänster om
givaren, d v s förhand, som
börjar. i pass-spelet ska du
så snabbt som möjligt
försöka bli ren (renons) i
en färg, eftersom du ju då
får saka och kan bli av med
höga eller farliga kort. Det
kan alltså rentav vara bra
att ta ett par spel i början
för att sedan kunna saka.
Naturligtvis kan det också
vara förnuftigt i
pass-spelet att spela ut
kort i en sådan färg som din
medspelare är renons i. Då
får han saka. För att på
regelrätt sätt kunna tala om
för medspelaren vilka kort
du har, kan du ta till de
här knepen: När du spelar ut
i "spel", drar du ett av de
lägre korten i din bästa
färg. Medspelaren går då in
och lägger sitt högsta kort
för att visa vad han har. l
bästa fall kan han ta
sticket och då ska han
omedelbart replikera med att
spela tillbaka i din färg.
Kan han inte ta sticket, så
vet han till nästa gång, då
han kommer in och får spela
ut, vilken färg som är din
bästa och som du kan ta spel
i. På motsvarande sätt kan
du göra i pass-spelet. Du
spelar ut ett kort i din
bästa pass-färg, d v s den
som du har lägst kort i
eller som du tror dig om att
slippa ta så många spel i.
Medspelaren tar sticket och
spelar ut i din färg. Det
finns ännu ett sätt att tala
om för medspelaren vilken
färg som är din bästa. När
du sakar, så gör du det i
den färg som du vill få
utspelad. På motsvarande
sätt måste du naturligtvis
då se upp med hur dina
motspelare "signalerar" till
varandra. Du ska förstås, om
det är möjligt, undvika att
spela deras färger. Det par
som först fått 13 poäng
vinner spelet.
|