Antal spelare:
3
Antal kort:
52, ingen joker
Given:
Alla kort, utom fyra
fördelas lika mellan
spelarna. De fyra sista
korten i leken läggs ut på
bordet med bildsidorna
uppåt. Varje spelare har i
det här spelet alltså 16
kort.
Kortens värde:
Det vanliga, Esset är
högst, tvåan är lägst.
Det här går
spelet ut På:
Principen är densamma som i
t ex Whist. Det gäller att
antingen ta så många spel
som möjligt (i spel) eller
att ta så få som möjligt (i
pass). Spelet är
individuellt.
Spelregler:
Varje omgång går i tre
ronder. l första spelar man
"trumf", i andra "spel" och
i tredje ronden "pass".
Såväl i "trumf" som i "spel"
gäller det att ta så många
stick som möjligt och i
"pass" alltså så få stick
som möjligt. Det först
utlagda av de fyra korten på
bordet, bestämmer i rond ett
vilken färg som blir trumf.
Men också i ronderna två och
tre ska korten läggas upp.
Det är nämligen så, att
förhand har rätt att ta upp
de fyra korten på sin hand.
Därefter ska han, efter att
ha behållit något av korten
eller alla, lägga tillbaka
fyra valfria kort som därmed
är ute ur spelet. Ingen får
se dessa fyra kort. Förhand
har alltså den favören att
han kan förbättra sin hand
med hjälp av de fyra korten.
Detta gäller i alla tre
ronderna. Men är detta inte
orättvist? Hur ska de andra
spelarna ha någon chans mot
förhand, när denne får
sådana favörer? I
slutänden blir det rättvist.
Förhand måste nämligen ta
fler spel (i "pass" färre
spel) än övriga spelare. Vi
ska strax återkomma till
poängberäkningen. När
förhand lagt tillbaka fyra
kort, börjar spelet. Förhand
spelar ut och nu gäller
traditionella Whist-regler.
Man måste bekänna färg, det
finns inget trumftvång, d v
s om du inte har den
utspelade färgen, har du
rätt att ta med trumf, men
det är inget tvång. Däremot
måste du naturligtvis följa
färg, om trumf spelas ut.
Den som tar hem ett stick,
spelar ut nästa kort. l rond
ett och två ska förhand ta
minst 8 stick för att gå
hem, de två andra spelarna
ska ta minst 4 var. Varje
stick över dessa
minimigränser ger 1 poäng i
protokollet. Den
tredje ronden skiljer sig
från de två första genom att
det nu handlar om att ta så
få spel som möjligt.
Reglerna är desamma, du
måste alltså hela tiden
bekänna färg, men det finns
ingen trumf. Förhand ska i
den här ronden kvittera
favören av att ha fått ta
upp korten från bordet med
att ta bara 4 stick, medan
de övriga spelarna får ta 6
stick. Varje stick under
dessa maximi-gränser belönas
med 1 poäng i protokollet.
|