Antal spelare: 3
Antal kort: 20.
Man spelar med tio till och
med ess i varje färg.
Given: Varje
spelare ska ha 6 kort.
Resterande två kort är
Chansen.
Kortens värde:
Följande sex kort är alltid
trumf, s k fasta trumf:
klöver dam, spader dam, samt
de fyra knektarna. övriga
kort har sedvanlig
rangordning med essen högst.
Dessutom har korten vid
spelets slut och vid
poängsammanräkningen olika
poängvärde efter den här
tabellen: ess = 11 poäng dam
= 3 poäng tia = 10 poäng
knekt = 2 poäng kung = 4
poäng
Det här går spelet ut
på: Att ta stick med så
många värdekort som möjligt.
Det finns totalt 120 poäng
att spela om.
Spelregler:
En budgivningsomgång inleder
spelet. Det finns fem olika
bud att välja mellan:
"pass", "spel", "spel utan
chans", "alla", samt "alla
utan chans". Bjuder du
"pass", får du inte ta något
spel. Bjuder du "spel", ska
du ta exakt 3 stick. Du får
då också möjlighet att
ersätta två av dina kort med
chanskorten. l budet "spel
utan chans" ska du också ta
precis 3 stick men du måste
klara dig utan chanskorten.
Bjuder du "alla", ska du ta
alla sticken, men du får
använda chanskorten. l "alla
utan chans" ska du ta alla
stick utan chanskorten. Vid
rundpass blir det omgiv. Du
måste hela tiden bjuda över
ett tidigare bud. Kan du
inte det, bjuder du "pass".
Om mer än en skulle ha rätt
till chanskorten, enligt
budreglerna, är det den som
bjudit högst som får använda
dem. Nå, vad har det då för
betydelse vad du bjuder?
Olika bud har olika
värde: För hemgång i pass
får du 1 poäng För hemgång i
spel 1 poäng För hemgång i
spel utan chans 5 poäng För
hemgång i alla 10 poäng För
hemgång i alla utan chans 15
poäng.
Trumffärgerna: Spelet har
alltså sex fasta trumfkort.
Men spelföraren ska bestämma
vilken färg som dessutom ska
vara trumffärg. Det betyder
att det förutom de sex fasta
trumfkorten finns ett antal
trumfkort i den bestämda
trumffärgen. Den som bjudit
högst blir spelförare och
får spela ut. De två andra
ska nu gadda ihop sig och
spela mot denne men
samtidigt spela för sin egen
hemgång. Varje spelare har
nämligen möjlighet att gå
hem i det bud han avgivit.
Chanskorten använder du
så här: ta upp dem, ersätt
två av dina egna kort med
dem och lägg undan de
kasserade. Vid
poängsammanräkningen får
spelföraren tillgodoräkna
sig också de båda kasserade
korten.
Observera: den som går
hem i "pass" får inte
tillgodoräkna sig några
kortpoäng, bara
hemgångspoäng. Du måste
vidare alltid följa färg och
får alltså inte lov att ta
till trumf förrän du är
renons i en färg.
För trumfen gäller
följande: ett trumf av högre
valör slår ett av lägre, ett
senare lagt trumf av en viss
valör slår ett tidigare lagt
trumf av samma valör. Högst
poäng efter 10 omgångar
vinner.
|