Antal spelare: 3-8
Antal kort: 52, ingen
joker, men vissa kort ur en
andra kortlek.
Given: Samtliga
kort delas ut. Det spelar
ingen roll om någon skulle
få ett eller annat kort mer
än de övriga. Alla
deltagarna måste vara givare lika många
gånger. Men innan korten
delas ut, ska du göra tre
saker: 1) plocka fram ruter
äss, ruter kung, ruter dam,
ruter knekt, och ruter tio
ur en annan kortlek; 2) lägg
ut de här ruterkorten som en
stjärna mitt på bordet -
korten kallas för värdekort;
3) lägg ut tändstickor som
insats på värdekorten efter
det här systemet: 5 stickor
på ässet, 4 på kungen, 3 på
damen, 2 på knekten och 1
sticka på tian.
Kortens värde: det
vanliga, d v s essen är högst,
tvåorna lägst. Färgerna har
sinsemellan ingen
rangordning.
Det här går spelet ut på:
Det gäller att först bli av
med sina kort samtidigt som
man ska försöka lägga ut
kort som motsvarar
värdekorten på bordet.
Spelregler: Förhand
spelar ut ett kort i valfri
färg. Den spelare som har
det därnäst högsta kortet i
färgen spelar ut det,
därefter lägger den spelare
som har det därpå följande
högre kortet ut det o s v.
Efter en stund blir det
stopp, d v s det går inte att
spela längre. Den som lägger
ut esset i den spelade
färgen, har lagt ut ett av
spelets självklara
stoppkort. Så snart någon
lagt ut ett stoppkort, får
denne fortsätta med ett nytt
kort i valfri färg. Men
efter en stunds spel kommer
det att finnas ganska många
naturliga stoppkort. Så här ska korten
läggas ut.
Exempel: Du spelar ut en
klöver sexa. När det spelet
gått till stopp vid esset,
har ju klöver femman blivit
den färgens naturliga
stoppkort.
Det finns ett kort, som är
stoppkort från allra första
början. Det är ruter nian.
Det kortet får du lov att
lägga ut när helst du så
önskar, oavsett vilken färg
som spelats. Och därefter
får du spela ut ett nytt
valfritt kort. Och hur
vinner man då? Jo, det
gäller ju att så snabbt som
möjligt bli av med sina kort
på handen. När du blivit av
med dem, får nämligen de
övriga spelarna betala lika
mänga tändstickor till dig
som de har kort på handen. 1
sticka för varje kort
alltså. Om någon fortfarande
sitter med ruter nio på
handen, får han betala 2
stickor per kort. Flest
stickor när alla partier är
slutspelade har vunnit. Det
är det ena sättet att vinna
på. Det andra sättet består
i att du under spelets gång
lägger ut kort som motsvarar
dem som ligger utlagda i
stjärnan mitt på bordet. För
varje sådant kort får du
nämligen ta hem den utlagda
insatsen på respektive
värdekort. Observera! När
ruter nian är spelad då
upphör möjligheten att få
hämta hem insatserna på
värdekorten. Den här ruter
nian är alltså ett mycket
oberäkneligt kort. Det är
därför som det fått namnet
"kometen" och hela spelet
sitt namn - Komet. Det
händer ofta att spelet tar
slut innan deltagarna har
fått chansen att hämta hem
insatserna på värdekorten.
Då står insatserna kvar till
nästa omgång. Men
fortfarande måste den som
delar ut korten, given
alltså, lägga ut
grundinsatsen på de utlagda
korten. Det i sin tur
betyder att värdet av dessa
kort hela tiden skiftar.
även om det från början låg
5 stickor på ässet, så kan
det efter några omgångar
vara tian som är mest värd.
Eftersom given ska svara för
grundinsatserna, måste ni
alltid spela så många
gånger, att alla hunnit vara
given. Minst två varv brukar
man spela.
|