Antal spelar:
2
Antal kort:
Man använder bara
32 av lekens kort. Alla
småkort från tvåorna till
sexorna tas undan. Läs mer på
Online Casino
Given:
Korten fördelas i två
omgångar. Först får varje
spelare 6 kort. Det 13:e
kortet läggs med bildsidan
upp på bordet och markerar
trumffärgen, resterande
kort läggs med baksidan upp. Sedan
budgivningen är klar, får
varje spelare ytterligare 3
kort. Resten av korten läggs
undan och ingår inte i
spelet.
Kortens värde:
Här gäller det att hålla två
skilda värden i minnet.
Trumffärgen har en
annorlunda valörordning än
de övriga färgerna. För de
tre färger som inte är trumf
är valörordningen den
vanliga, d v s ess är högst
och sjua lägst. Men för
trumffärgen är
valörordningen denna: knekt
- nia - ess - tia - kung -
dam - åtta - sjua.
Det här går
spelet ut på: Att
få så många poäng som
möjligt, dels med hjälp av
vissa kombinationer på
handen, dels genom att vinna
speciellt värdefulla kort
genom att ta stick.
Spelregler:
Du måste alltid bekänna färg
men det är inget tvång på
att ta stick. Du får alltså
krypa. Har du blivit renons
i någon färg, måste du ta
med trumf. Har du inte
heller någon trumf, får du
saka. Om din motspelare
spelar ut trumf, måste du
sticka över om du kan.
Spelet inleds med budgivning
och i första omgången har du tre olika
bud att välja mellan: 1.
spel, 2. pass, 3. kast. Spel
betyder att du accepterar
att sitta som förhand och
börja spela med den trumf
som vänts upp. Pass innebär
att du inte vill spela med
den uppslagna trumfen och
kast betyder att du föreslår
att det blir omgiv. Om du
bjuder kast och din
motspelare vägrar gå med på
omgiv, så måste du som
förhand gå med på att spela
med den uppslagna trumfen.
Skulle du bjuda pass, är det
motspelarens tur att bjuda
och han har då också tre
olika bud att välja mellan:
1. färgbud 2. pass 3. kast.
Färgbud innebär att din
motspelare har rätt att
välja trumf. Han blir
därefter förhand och spelet
går med den av honom
föreslagna trumfen. Den
tidigare uppslagna trumfen
utgår alltså.
När trumfen
blivit fastställd, delar
givaren ut 3 nya kort till
varje spelare, som därefter
alltså ska ha 9 kort. Innan
själva spelet börjar, ska
spelarna nu anteckna de
poäng de har på handen. Du
får vissa poäng för
färgföljder. Har du tre kort
i följd i samma färg får du
20 poäng, har du fyra kort
eller flera i följd i samma
färg så får du 50 poäng.
Observera att vid
poängberäkningen av
färgföljder så gäller hela
tiden den vanliga
valörordningen. Det är bara
i själva sticktagningen som
trumffärgen har den tidigare
beskrivna valörordningen.
Men för att återgå till
poängen för färgföljderna:
det är bara den ene av de
två spelarna som kan få
poäng. Den som har den
längsta följden får poäng,
både för sin längsta följd
och för eventuella andra han
kan ha på handen. Om bägge
spelarna har lika långa
följder, så vinner den som
har sin följd i trumffärgen.
Skulle mot förmodan båda ha
lika lång följd i
trumffärgen. vinner den som
har det högsta kortet i sin
följd. Följderna ska hållas
hemliga. För poängsättningen
måste förstås följderna
avslöjas. Men du gör det
stegvis och försiktigt för
att motspelaren ska få reda
på så lite som möjligt om
vad du har för kort. Du
säger till exempel så här:
jag har en 20-följd. Din
motspelare kan inte slå
detta och då måste du tala
om vilken följden är. Men om
din motspelare har en längre
följd, så är det han som
måste uppge vilken följd han
har. Skulle motspelaren
också ha en 20-följd på
handen, när du börjar
budgivningen, då frågar han
dig vilket ditt högsta kort
är. Viktigt är att det bara
blir den som får poäng för
sin följd, som avslöjar vad
han har för kort. Det finns
ytterligare ett par kort som
ger poäng innan spelet
börjar. Det är kungaparet.
Den som har kung-dam i
trumffärgen ska meddela
detta och för innehavet
belönas han med 20 poäng.
Nu gäller det som
tidigare beskrivits att
spela på helt vanligt sätt,
d v s att ta stick.
Men för sammanräkningen i
slutet av omgången är det
viktigt att man försöker ta
så många som möjligt av
följande speciella värdekort:
Trumf-knekt: 20 poäng, Trumf-nia: 14 poäng,
Ess:
11 poäng, Tior: 10 poäng, Sista stick 10 poäng,
Kungar: 4 poäng, Damer 3
poäng, övriga knektar 2 poäng.
När spelet är slut, sätter
sig de båda spelarna ner och
summerar sina poäng, såväl
färgföljderna som värdekorten. Visar det sig
att förhand har flest poäng,
då får bägge spelarna lika
många poäng. Har båda
spelarna lika många poäng,
då gottskrives enbart
motspelaren och förhand får
0 poäng. Om motspelaren har
fått flest poäng, då får
denne tillgodoräkna sig
summan av båda spelarnas
poäng. Den som kommer först
till 500 har vunnit.
|