Antal spelare: 4, som
2 och 2 spelar i lag
Antal kort: 52,
ingen joker
Given: Alla 52
korten delas ut, vilket
innebär att varje spelare
har 13 kort.
Kortens värde:
Essen är högst, tvåorna
lägst. Färgerna har också en
rangordning: hjärter, ruter,
spader och klöver.
Det här går spelet ut
på: Att ta så många
stick som möjligt
tillsammans med sin
medspelare, utom i det s k
nollspelet, där det gäller
att ta så få stick som
möjligt.
Spelregler:
Budgivning: I Priffe sker
det en budgivning före
själva spelet. Budgivningen
är avsevärt enklare och
mindre sofistikerad än i
Bridge, men samtidigt är den
aningen mer komplicerad än i
Whist. l Priffes budgivning
existerar det sex spelbara
bud samt pass.
Detta är de sex olika
buden: spel, noll, hjärter,
ruter, spader, och klöver. Spel är
det högsta budet. Det är
också det svåraste att spela
hem, eftersom det inte finns
någon trumf i det spelet.
Noll är det näst högsta
budet och innebär att du och
din medspelare ska ta så få
stick som möjligt. Ingen
trumf förstås. Hjärter
innebär att man vill spela
med hjärter som trumf. Ruter
innebär att du vill ha ruter
som trumf. Både Spader och
Klöver är upplysningsbud och
används bara i förhand och
andra hand, om spelarna vill
upplysa sina medspelare om
att de sitter med hyggliga
kort, att de har toppkort i
ett par färger och att de
anser att det skulle vara
möjligt att bjuda Spel.
Klöver betyder något mindre
bra kort än om budet är
spader. Pass tar du till när
du inte har något speciellt
eget att bjuda. Du sitter
nöjd och accepterar vad som
tidigare bjudits. l
budgivningen är det så att
närmast följande bud alltid
måste vara högre än det
tidigare. Eftersom spelarna
bara får bjuda var sin gång,
betyder det att sista bud,
om det inte är pass förstås,
blir slutbud och är det som
ska spelas. Men skulle
spader eller Klöver bli
sista bud, då spelar man tvångsnoli, d v s man ser
det som om det bjudits
rundpass.
Så här vinner ni: Varje
stick över 6 stick kallas
för ett trick i spel och
trumfbud. Varje stick under
6 kallas för ett trick vid
pass eller tvångsnoli. För
varje trick som du och din
medspelare tar (eller i noll
inte tar) får ni 10 poäng.
är det du och din medspelare
som lämnat slutbudet och ni
inte går hem, så får
motspelarna 20 i stället för
10 poäng per trick. Det par
som i en spelomgång får mer
än 30 poäng gör en Utgång
och får extra poäng för
detta. Det par som på det
viset skaffar sig 30 poäng
också en andra gång får
extra poäng för andra
utgång. Skulle ni nu bara få
10 poäng i en omgång, då
noteras de 10 poängen som en
början på Utgången. När ni
kommer upp till 30 poäng, då
får ni också extrapoängen
för utgång, respektive andra
utgång. Så här ser
poängtabellen ut. varje
trick = 10 poäng varje
straff = 20 poäng Utgång =
10 poäng Andra Utgång = 20
poäng Lillslam (6 trick) =
10 poäng extra Storslam (7
trick) = 20 poäng extra Vem
vinner? Ja, antingen sätter
man upp en poänggräns till
vilken det gäller att komma
först. Eller så bestämmer
man ett antal spelomgångar
och ser vem som kommit högst
sedan dessa spelats färdigt.
Det finns också en möjlighet
att spela om insatser,
förstås.
|